Ekologiskt solskydd.



Precis som med allt annat jag "drabbar" min kropp med så vill jag även att solskyddet ska vara kropps- och hudvänligt och ekologiskt eftersom huden "dricker" av det som smörjs på huden.
Läser man innehållsförteckningen på de vanliga solskydden så ingår rikligt med kemikalier och liksom med allt annat håller jag mig till regeln att det jag inte vill stoppa i munnen vill jag inte heller inta via huden.
De vanliga solskyddskrämerna gör mer skada än nytta eftersom kemikalierna är just kemikalier.

Ett utmärkt ekologiskt solskydd är Vetegroddsolja.
Vetegroddsoljan är e-vitaminrik och sund i det stora hela och är även den olja som har det starkaste UV-skyddet  med en naturligt "inbyggd" solskyddsfaktor på hela 35.
Viktigt är att man smörjer in oljan i god tid innan man utsätter sig för solen eftersom huden behöver suga åt sig av oljan så den inte lägger sig och kokar på huden. En halvtimme innan solexponering räcker.

Vetegroddolja är även skön, närande och bra för åldrande, mogen och skadad hud. Perfekt näringskälla och uppmjukande för torr hud.  Vetegroddsolja kan även fungera läkande och lindrande för irriterad hud och vid eksem.
Faktum är att jag tror att det räcker med Ekologisk Vetegroddsolja när det gäller hudens vård. Man behöver inte kosta på dyra krämer och oljor.

Jag har torr hud och jag brukar vårda min hud med swå enkla medel som möjligt.
Jag tvättar mig med parfymfri Eucerin på kvällen - och tvättar mig inte alls på morgonen utan behåller den naturliga fuktighet som huden byggt upp under nattens vila. Eftersom jag gör så behöver jag sällan smörja in mig. Känner jag mig torr så smörjer jag på Ekologisk Vetegroddsolja - UTAN att tvätta bort hudens egna skydd. Det fungerar bra. Undvik frenetisk "rengöring" av torr hud. Mycket vatten och tvål gör mer skada än nytta när det gäller torr hud. Det är bara kosmetikindustrin som tjänar på överdrivet pysslande med huden.
Överdriven rengöring och kosmetisk frenesi kan skada, torka ut och grundlägga irritationer och eksem - så bojkotta den kosmetiska skräckpropagandan och sköt om dig så enkelt som möjligt med enkla, naturliga medel - varav du säkert hittar några i skafferiet.

Vanlig Olivolja är till exempel utmärkt i sminkborttagning. Vät en bomullstuss och droppa några droppar olivolja på den. Ta bort sminket med bomullstussen och skölj därefter med vatten.

Ekologisk Vetegroddsolja beställer du enkelt online eller köper i välsorterade Hälsokostbutiker.

 Att tänka på; Glutenallergiker kan för säkerhets skull prova att stryka lite Vetegroddsolja på underarmen för att vara säker på att Oljan inte utlöser allergiska reaktioner. Det är dock ytterst ovanligt.


Kommentarer

Populära inlägg